To nie jest kraj dla starych ludzi/film/To+nie+jest+kraj+dla+starych+ludzi-2007-2592892007
pressbook
Inne
STRESZCZENIE
TO NIE JEST KRAJ DLA STARYCH LUDZI to hipnotyzujący thriller nagrodzonych Oskarem? Joela i Ethana Coen, oparty na powieści zdobywcy nagrody Pulitzera Cormaca McCarthy. Scenariusz filmu, w którym występują ? zdobywca Oskara? Tommy Lee Jones (?Ścigany?, ?Faceci w czerni?), Josh Brolin (?Grindhouse?), nominowany do nagrody Akademii? Javier Bardem (?The Sea Inside?), nominowany do nagrody Akademii? Woody Harrelson (?Skandalista Larry Flynt?) oraz Kelly Macdonald (?Trainspotting?) został napisany i wyreżyserowany przez Joela i Ethana Coenów, a jego produkcją zajęli się Scott Rudin, Ethan Coen i Joel Coen. Filmowa opowieść rozpoczyna się w chwili, kiedy Llewelyn Moss (BROLIN) znajduje porzuconą półciężarówkę, wokół której leżą ciała pomordowanych mężczyzn. Na tylnym siedzeniu natomiast znajduje się pakunek z heroiną i dwa miliony dolarów w gotówce. Zabierając pieniądze, Moss inicjuje łańcuch przemocy, której nie jest w stanie powstrzymać nawet prawo w osobie starzejącego się i pozbawionego złudzeń szeryfa Bella (JONES). Kiedy Moss usiłuje zbiec ścigającym go ludziom ? w szczególności tajemniczemu zabójcy, dla którego ludzkie życie znaczy tyle, co rzut monetą (BARDEM) ? akcja filmu rozwija się ukazując amerykański dramat, w który wplątane są tak starożytne tematy, jak te biblijne i tak współczesne jak nagłówki porannych gazet.
O PRODUKCJI
Mistrz narracji, Cormac McCarthy znany od dawna dzięki swoim osadzonym na gwałtownie zmieniającym się amerykańskim Zachodzie powieściom, wydał w 2003 roku swoją kolejną książkę po tytułem To nie jest kraj dla starych ludzi . Powieść odniosła natychmiastowy sukces. Pełen suspensu i humoru thriller opowiadał historię uczciwego człowieka, który pewnego dnia natrafia na 2,4 mln USD w gotówce na jednym z przygranicznych obszarów Teksasu i jest od tej pory nieustannie ścigany. Powieść okazała się być także prowokacyjnym rozważaniem na temat dobra i zła na współczesnym Zachodzie, który staje się coraz bardziej okrutny i pozbawiony zasad. Złożone postaci McCarthy?ego i poruszone przez niego symboliczne tematy były tak perfekcyjnie przedstawione, że szybko stało się oczywiste, że powieść To nie jest kraj dla starych ludzi zachwyci filmowców znanych z umiłowania do równie niezwykłych, skrzących się inteligentnym dialogiem historii. Trudno sobie wyobrazić tutaj kogoś innego niż Joel i Ethan Coenowie. Bracia Coen po raz pierwszy zetknęli się z powieścią McCarthy?ego dzięki producentowi Scottowi Rudinowi. ?Przyniósł nam książkę sądząc, że może nam się spodobać?, wspomina Ethan, ?i rzeczywiście tak się stało. Szybko zaczęliśmy się zastanawiać nad jej adaptacją?. Adaptując powieść na potrzeby ekranu, bracia Coen położyli nacisk na mroczny humor, jakiego pełne były relacje między Llewelynem Mossem, który znajduje miliony dolarów, a podążającymi za nim mężczyznami: psychopatą Chigurhwem z jednej i miejscowym szeryfem Bellem z drugiej strony. Tommy Lee Jones, który został obsadzony w roli szeryfa Bella, przeczytał powieść McCarthy?ego zaraz po jej opublikowaniu i od tego czasu był nią zaintrygowany ? tym bardziej, kiedy dowiedział się, że na ekran przeniosą ją bracia Coen. ?Cormac McCarthy jest najlepszym żyjącym prozaikiem, jakiego mamy w Stanach?, komentuje Jones. ?Jego prace stawiają przed filmowcami intrygujące pytania?. Josh Brolin ? Moss - jest kolejnym wielkim fanem prozy McCarthy?ego i przeczytał jego powieść na długo przed tym, jak przesłano mu scenariusz. ?To jedna z bardziej niesamowitych historii, jakie czytałem?, mówi Brolin. ?Bardzo spodobało mi się trio Moss, Chigurh i Bell, które wydaje się być jedną, pokazaną na trzy sposoby, osobą?. Uznany hiszpański aktor Javier Bardem, który otrzymał rolę Chigurha, zabójcy rządzącego przygranicznym światem handlarzy narkotyków, usłyszał o powieści dopiero czytając scenariusz. ?To naprawdę mocna opowieść o przemocy i o tym, jak ją powstrzymać?, mówi. Kelly Macdonald, grająca młodą żonę Mossa, Carlę Jean, podobnie silnie zareagowała na scenariusz ? nie tylko zresztą ze względu na pokazany w nim dramat, ale także jego specyficzny humor.
OBŁAWA: AKTORZY I FILMOWE POSTACI
Sercem filmu TO NIE JEST KRAJ DLA STARYCH LUDZI są jego bohaterowie ? mężczyźni i kobiety zaludniający gwałtownie zmieniający się Zachód ? miejsce, gdzie bezprawie doprowadziło do rozwoju międzynarodowego handlu narkotykami, a stare zasady wydają się tutaj zupełnie nie pasować. W tym właśnie świecie żyje szeryf Bell ? stoicki, filozofujący stróż prawa z ciętym poczuciem humoru i niewzruszonymi zasadami moralnymi, które zostają poddane próbie przez nowy rodzaj przestępców i przemoc, jaką sprowadzają oni na ukochaną przez niego ziemię. Przygotowując się do skompletowania obsady, bracia Coen dosyć szybko zdecydowali się na Tommy?ego Lee Jonesa. ?Jest bardzo niewielu ludzi, którzy byliby w stanie podołać tej roli?, mówi Joel. ?Szeryf Bell jest duszą filmu, a Zachód to jego miejsce na ziemii. Potrzebowaliśmy, kogoś, kto to zrozumie?. Dla Jonesa, rola Bella była pokusą nie do odparcia, chociaż początkowo się wahał. ?Grałem już kilku stróży prawa z Teksasu?, mówi Jones, ?dlatego też dokładnie przemyślałem tę propozycję zanim ją przyjąłem. Duże znaczenie miała dla mnie możliwość pracy z materiałem Cormaca McCarthy?. Obsadzenie roli Llewelyna Mossa było dla braci Coen nieco większym wyzwaniem niż w przypadku szeryfa Bella. Moss, weteran wojny w Wietnamie, jest uczciwym Teksańczykiem, który prawdopodobnie nigdy nie przekroczyłby granic prawa ? do momentu, kiedy natyka się na mnóstwo pochodzących z narkotyków pieniędzy należących, jak by się mogło wydawać, do grupy zamordowanych mężczyzn. Ostatecznie Coenowie znaleźli aktora, który był w stanie wnieść do roli dynamizm i swego rodzaju muśnięcie Zachodu: Josha Brolina. ?Josh dorastał na ranczu, rozumiał więc skąd wywodzi się Moss?, wyjaśnia Ethan. ?Był, poza tym, bardzo naturalny w tej roli?. Trzecią, mroczną stroną trójkąta jest Anton Chigurh, mrożący krew w żyłach przestępca, który nie pozostawia żadnych świadków swoich zbrodni. Ta unikalna, mroczna postać mogła być powołana do życia tylko przez aktora, który nie boi się ekstremalnej intensywności w swoich rolach. ?Potrzebowaliśmy aktora, który wcieli się całym sobą w Chigurha zachowując przy tym aurę tajemniczości ? takim kimś był Javier Bardem.? Obok trójki mężczyzn, bardzo ważne miejsce zajmują dwie, równie fascynujące kobiety - żona Mossa, Carla Jean, w którą wcieliła się szkocka aktorka Kelly Macdonald oraz żona szeryfa Bella, Loretta, którą zagrała nominowana do nagrody Akademii? i Złotego Globu Tess Harper, sama pochodząca z Arkansas. Aktorka tak mówi o swojej bohaterce: ?Loretta jest jedynym stałym lądem, na którym szeryf czuje się bezpiecznie. Jest jego portem w czasie burzy?.
POD NIEBEM TEKSASU: LOKALIZACJE
TO NIE JEST KRAJ DLA STARYCH LUDZI ukazuje jeden z najbardziej mitologicznych amerykańskich krajobrazów: rozległe obszary na granicy Teksasu i Meksyku, gdzie te dwa kraje oddziela od siebie tylko rzeka Rio Grande. Aby nadać autentyczności tej spalonej słońcem i przesiąkniętej krwią ziemi, ekipa realizacyjna wyruszyła na suche równiny Zachodniego Teksasu i pustynie Nowego Meksyku. Autorem zdjęć, dzięki któremu pustynne obszary nabrały elektryzujących swoją autentycznością cech był pięciokrotnie nominowany do Oskara? Roger Deakins, z którym bracia Coen już wcześniej kilkakrotnie współpracowali. ?Ten film przypomina mi obrazy Sama Peckinpaha?, mówi Deakins. ?Posiada atmosferę filmu kostiumowego, w który nagle wkracza świat współczesny. Mam tutaj na myśli szczególnie film Peckinpaha DAJCIE MI GŁOWĘ ALFREDO GARCII (Bring Me the Head of Alfredo Garcia), w którym bohaterowie ciągle żyją zasadami z przeszłości i niejako znajdują się poza światem im współczesnym?. Zdjęcia rozpoczęły się w Marfa w Teksasie, surowym obszarze znajdującym się w odległości 3,5 godzin drogi od El Paso. Znana dzięki temu, że realizowano tam zdjęcia do filmu z lat 1950-tych OLBRZYM (Giant), Marfa ? 2030 mieszkańców ? szczyci się swoją główną atrakcją, hotelem Paisano, w którym nocowali James Dean, Elizabeth Taylor, Rock Hudson i Dennis Hopper w trakcie zdjęć. To właśnie tutaj młody scenograf Jess Gonchor ? DIABEŁ UBIERA SIĘ U PRADY (The Devil Wears Prada) oraz Capote ? rozpoczął współpracę z braćmi Coen poszukując obiektów zdjęciowych do najbardziej dramatycznych scen filmu. Jednym z największych wyzwań Gonchora było wybudowanie chaty, do której szeryf Bell w chwili zwątpienia, udaje się po radę do swojego wuja, byłego szeryfa. Tak wspomina to Gonchor, ?Przygotowaliśmy całą konstrukcję chaty w Santa Fe, gdzie Joel i Ethan mogli ją zobaczyć. Pomalowaliśmy ją, odpowiednio postarzyliśmy i przewieźliśmy już gotową do Teksasu?. Mimo sporych odległości między poszczególnymi lokalizacjami, nieprzewidywalnej pogody, jadowitych pustynnych stworzeń i wysokich temperatur, autentyczne lokalizacje okazały się być bezcenne ? oferując klimat grozy i samotności, który sprawia, że przygraniczne obszary w Teksasie są zarówno bardzo dzikie, jak i pełne poezji. Po zakończeniu pracy w Teksasie, ekipa przeniosła się do Nowego Meksyku, gdzie realizowano zdjęcia w Las Vegas (Nowy Meksyk), historycznym miasteczku znajdującym się 70 mil od Santa Fe. Opierające się upływowi czasu, wybudowane w stylu Dzikiego Zachodu ulice i place mogły z powodzeniem pełnić rolę kilku niewielkich teksańskich miasteczek. Właśnie tam, Jess Gonchor skonstruował kolejny majstersztyk ? przejście graniczne między Stanami i Meksykiem prowadzące z Eagle Pass w Teksasie do małego meksykańskiego miasteczka.
Pobierz aplikację Filmwebu!
Odkryj świat filmu w zasięgu Twojej ręki! Oglądaj, oceniaj i dziel się swoimi ulubionymi produkcjami z przyjaciółmi.